Zoellaan: geen overhaaste beslissin­gen zonder échte inspraak

In Haacht bulkt het van de zwarte vaandels. Daarmee uiten buurtbewoners hun ongenoegen over het geplande eenrichtingsregime in de Zoellaan. Ook de Groen-cd&v fractie is al zeer lang bezorgd over deze plannen. Op de gemeenteraad van 28 april 2025 gaf raadslid Veva Daniels volgende toelichting:

Collega’s, 

Vandaag voeren we hier niet alleen een politiek debat. Vandaag geven we vooral een stem aan de vele bewoners van Haacht die zich terecht zorgen maken over de geplande invoering van eenrichtingsverkeer in de Zoellaan. Ik denk dat het heel lang geleden is dat er nog zoveel publiek was op een gemeenteraad. Er werden zelfs uitzonderlijke maatregelen genomen. Ongezien.

De mensen in deze zaal, de buurtbewoners, zij die vlaggen uithangen en een comité hebben opgericht, tonen één duidelijke boodschap: ze willen gehoord worden.

Laat me kort schetsen hoe we hier zijn gekomen, zodat iedereen hier in de zaal ook begrijpt waarom zoveel mensen hun vertrouwen verliezen in de aanpak rond dit project:

  • Oktober 2023: het gemeentebestuur nam een principebeslissing om eenrichtingsverkeer in te voeren, op voorwaarde dat er eerst bijkomend onderzoek en flankerende maatregelen zouden volgen. 

  • Na de verkiezingen 2024 werd er een eerste infomoment georganiseerd. Pas na de verkiezingen, niet ervoor. En dat ging in eerste instantie zelfs niet over de Zoellaan, maar over de Rijmenamsesteenweg. De Zoellaan kwam plots ineens aan bod.

  • November 2024: wij hebben meteen na die infovergadering als oppositie gevraagd om een extra gemeenteraadscommissie Mobiliteit. Op die commissie was geen enkele vertegenwoordiger van het beleid aanwezig om uitleg te geven. 3 uur hebben wij met collega’s dit dossier besproken, maar er was geen schepen of burgemeester aanwezig. 

  • November en januari 2025: tijdens opeenvolgende gemeenteraden hebben wij herhaaldelijk vragen gesteld over de impact van de enkelrichting, over de studies en over participatie. Steeds zonder sluitende antwoorden.  “We zijn ermee bezig”

  • Februari 2025: tijdens een vergadering achter gesloten deuren, waarvan wij eigenlijk de deuren wilden opengooien, bleek dat er grote ruzie was binnen het bestuur, tegenstrijdigheden naar boven kwamen en plots nieuwe ideeën op tafel kwamen. 

  • Maart 2025: tijdens de vorige gemeenteraad vroegen wij om een snelle extra commissie Mobiliteit, omdat de chaos en onzekerheid alleen maar toenemen.

En vandaag staan we hier, april 2025: zonder duidelijk plan. Zonder inspraak van de buurt. Zonder eerlijk antwoord op fundamentele vragen.

Onze fractie Groen-cd&v heeft altijd gepleit voor een gemeente die fietsvriendelijk is, groener en veiliger

Maar niet tegen elke prijs, niet zonder draagvlak, en niet zonder realistische oplossingen.

Wat zijn de problemen vandaag?

  • Vanuit het buurtcomité krijgen we ineens een document te zien, een nota van het college van januari 2025. Waarin o.a. cijfers van fiets tellingen staan. Ik heb alles nagekeken, maar deze info is nooit tot bij ons gekomen. Wat blijkt nu? Deze hele herinrichting, die zo pertinent voor de veiligheid van de fietsers is, draait rond maximaal 73 fietsers per dag. Per dag. En daarvoor moet er een fietsautostrade worden aangelegd voor een stuk weg van 300 meter dat in slecht staat is?

  • Er ontbreekt nog steeds een antwoord op de vele flankerende maatregelen die nodig zijn wanneer de enkelrichting wordt ingevoerd. Hoe gaan we ervoor zorgen dat het verkeer niet door het dorpscentrum rijdt? Hoe zorgen we voor veilige schoolomgevingen? Wat met al het extra verkeer dat langs woonwijken rijdt? We weten het niet.

  • Het gemeentebestuur vermomt deze herinrichting onder het Vlaams fietsvademecum. Dat ze nu eenmaal moeten volgen terwijl in andere projecten dit niet wordt gevolgd. Keerbergsesteenweg? Fietspaden van 1,75 m breed, terwijl het vademecum 2 meter voorschrijft. Plannen Rijmenamsesteenweg: idem. En ook Vlaanderen wijkt af van haar eigen regels want in september vorig jaar werd een ontwerp voor de heraanleg van de provinciesteenweg, het stuk over het station richting Boortmeerbeek (langs de brouwerij dus) goedgekeurd voor fietspaden breedte 1,75 meter en aanliggend! Totaal afwijkend van de regels. De reden? Geen ruimte genoeg of er moet onteigend worden. Selectief de regels toepassen noem ik dat. 

  • En tenslotte: de buurtbewoners, die worden niet betrokken. Tijdens de participatiemomenten voor het nieuwe mobiliteitsplan werden inwoners breed en lang bevraagd. Nu, nu krijgen ze nul komma nul info of inspraak. Alles wordt beslist voor hun.

Een project dat bedoeld is om veiliger te maken, mag niet leiden tot meer sluipverkeer, meer risico’s voor kinderen aan schoolpoorten en nog meer verkeersdrukte in ons centrum.

En neen, wij zijn niet tegen fietspaden.

Wij zijn wel tegen slecht voorbereide beslissingen die nieuwe problemen veroorzaken zonder de oude op te lossen.

Daarom roepen wij vandaag het bestuur op: organiseer eerst échte participatie met de buurt. Werk een totaal mobiliteitsplan uit, mét duidelijke, flankerende maatregelen. Toon respect voor de bewoners die hier vandaag aanwezig zijn en geef hun de informatie die ze zoeken.

Beste collega's, wie dit allemaal hoort, begrijpt waarom de mensen hun vertrouwen verliezen. Het is nu aan ons om dat vertrouwen terug te winnen — niet met halve antwoorden, niet met overhaaste beslissingen, maar met echte dialoog en échte oplossingen. 

Noteer volgende data:

  • 8 mei - 20 uur: gemeenteraadscommissie mobiliteit waar de gemeenteraadsleden opnieuw in debat gaan. Deze vergadering is openbaar maar wordt niet live uitgezonden. Sluit zeker aan.

  • 12 mei - 19u30: het gemeentebestuur belooft een infoavond (geen participatiemoment helaas) waar ze meer info zal geven én waar inwoners zelf vragen kunnen stellen of hun mening geven. Sluit zeker aan. Alle info op www.haacht.be/infoavond-zoellaan

Groen-cd&v blijft het dossier opvolgen, zoals we al maanden doen. Vragen, bedenkingen? Contacteer Veva Daniels: veva.daniels@haacht.be of 0473 88 29 76.

Volgende
Volgende

Geen blanco cheque voor camera’s parkeercontrole